Uppdaterad plan och lite pepp

 
Kan konstatera att utan att jag skrivit min plan svart på vitt, är det väldigt lätt att tumma på den. För att man kan ändra den lite i smyg i huvudet, för att man ska få synda.
Men ändå inga större synder ändå, så inget jag känner mig dålig över (tror jag).
 
Men. Ändå bäst att skriva ner den, tycker jag.
 
Så, nya planen för mars och framåt är: (för revidering om en månad eller två kanske?).
 
 
-         Gällande snabbmat, snacks, godis, övrigt socker.
Snabbmat i sällskap med andra – OK.  
Snacks/godis med andra = 150 g på helgdagar.
Bio, fika och såna saker är oxå OK, men fortsätt med eftertank - och gå inte all in. 
Lunch på jobbet – bara ”onyttigt” 2 ggr i månaden (pizza, hamburgare osv)
Själv – aldrig OK till vardags. Till helg – OK med max 100 gram per dag (helg = två dagar, fredag och lördag, eller lördag och söndag)
Bakispizza själv – OK en gång i månaden.

Här har jag alltså reviderat lite. Det beteende jag varit mest missnöjd med är väl att jag passat på att trycka i mig MASSOR med skit när jag väl haft sällskap, till exempel den där lördagen med Mathilda, och det är bara onödigt. Därför inför jag en regel på 150 g snacks/godis osv, för att jag inte ska kunna fuska allt för myckey.. Varför just 150 undrar vi kanske? Jo, för det är en halv chipspåse. Dvs man kan dela en sådan med någon.. Smart va? ;) 
 

-         Inga förbud när det gäller vilken slags mat jag ska laga hemma/matlådor. Får äta vad jag vill så länge det är lagad ordentlig mat.

Japp. Inga konstigheter. Ska försöka minska ner portionerna lite här, men det är inget jag ska mäta eller skriva upp, utan bara försöka tänker efter. 

 -           I slutet av månaden kan jag värdera hur månaden gått och se om det är nödvändigt att jag reviderar något inför nästa månad.

-         Alkohol i veckorna; undvik såklart, men OK med en AW då och då. Max fyra glas på en AW i veckorna gäller. Alkohol hemma, ett glas vin till matlagning tex - OK, men ska skrivas upp nånstans. 

-         Fika på jobbet:  kan vara OK med en bit om jag stannar upp och tänker efter först (åter igen, här är EFTERTANKE viktigt, när tillför det något och när är det bara slentrian?).

Här fortsätter vi som tidigare, tycker det funkar rätt bra faktiskt. Blir inte så ofta, och jag tycker ändå det är rätt värdefullt "att få vara med" när det gäller fika och sånt. Det blir inte alltför ofta ändå. 

-         Inget bröd till frukost (ok till mellis ibland)

 Fortsätter som innan, men jag väljer att tycka att det är ok till mellis. Sen kan jag ju försöka undvika det för att jag vill, för att det är dåligt, däremot. 

-         Träning: 2 ggr i veckan. En gång kettlebells, främst fredag lunch på jobbgymmet. Sedan ett spinningpass valfri dag, men jag siktar på tisdag eller onsdag då det är pass på Friskis som passar bra då. 

- De grejer jag har begränsningar på, tex 2 ggr i månaden, skrivs upp i kalendern! Skriv även upp fika på jobbet.

Tänker iaf försöka på det, även om jag inte tänker se det som ett misslyckande om jag inte gör detta, så det är väl bara en halvregel då. 

 

Japp, det var det! Heja mig , det här fixar jag ju. 

Ska iväg på ett spinningpass om en liten stund. Känner för tillfället ingen träningsångest alls, det ska bli skönt att komma dit.

Känns lite dåligt att jag det inte blev nån träning alls förra veckan, trots att jag var förkyld vilket är en helt rimlig anledning till att inte träna. Men jag har gått i så många år och uppfunnit ursäkter till mig själv för att ställa in träning, så att jag lixom inte riktigt litar på mig själv. Är det en anledning på riktigt, eller hittar jag bara på för att slippa? Men jag VAR riktigt förkyld, så att.. Ingen träning. Även om jag tycker det var tråkigt att jag missade den där vasaloppspinningen, hade varit roligt! Men men, tror jag kan ta igen det senare i vår.

I fredags köpte jag även en ny cykel (den sportiga varianten), eftersom jag ska cykla tjejvättern i juni. Känns kul, att ha ett mål att jobba mot. Även om jag vet att jag kommer sitta på den där cykeln och tänka fler än en gång; vad faaan har jag gett mig in på? Säkert kommer en touch av ångest dyka upp här och där, men jag hoppas att det kommer vara övervägande pepp jag känner. Det är ju kul att cykla!

Det blev en hybrid, ungefär en sån jag ägde förr (den som jag cyklade tjejvättern och halvvättern på, som sedan blev stulen). Jag vågade inte ta en riktig racer, provcyklade en sån och kände mig fan livrädd, den var vinglig som fan, läskigt styre och så vidare. För min motivation så kände jag att det var säkrast att ta något som jag kände mig helt trygg med. Så, hybrid blev det. Naturligtvis röd och svart ;)
I helgen ska det blir 7 grader + och sol, så då ska jag försöka sa mig en liten kort provtur (den bor just nu hos Saja, eftersom hon var där dagen efter och köpte sadel och bor i närheten...). 

 

Ja, jo.. Det var väl det jag hade och berätta. Det pissiga måeendet är borta för tillfället, jag tycker inte längre att allt suger och känns meningslöst. Jag tycker väl inte att livet är asmegaspännande just nu, men det gör lixom inte så mycket. Det är vad det är, och jag är helt övertyga om att det bara kommer bli bättre.

Nu kööööööör vi =) 


Kommentarer

Kommentera mera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0