2 månader, check.

Ja, nu  blev det ju aldrig så att jag la upp min förbenade plan här.. Kanske mest för att jag kan det utantill och jag skriver bara för mig just nu. Men. Nu tänkte jag, att eftersom jag tagit mig igenom två månader - så kan jag väl göra nån form av utvärdering.
Dels för att jag har alldeles för mycket tid över på jobbet, dels för det säkert kan vara bra för mig att titta tillbaka nångång när jag behöver inspiration.
 
Så, here it goes:
-         Gällande snabbmat, snacks, godis, övrigt socker.
I sällskap med andra – OK.  Här har jag inga problem känner jag. Undvik till vardags, när jag bara hänger med någon. Men middag, bio osv är OK med något. Här är EFTERTANKE viktigt, när tillför det något och när är det bara slentrian?
Lunch på jobbet – bara ”onyttigt” 2 ggr i månaden (pizza, hamburgare osv)
Själv – aldrig OK till vardags. Till helg – OK med max 100 gram per helg.
(om jag mot förmodan skulle börja dejta någon/bli ihop med någon måste jag tänka över om denna person skulle höra till själv-reglerna eller i sällskap-reglerna.)
Bakispizza själv – OK en gång i månaden.
 
Nästan check! Jag bröt mot detta typ tre gånger, och alla gånger var förra veckan när jag mådde skit. Popcorn tisdag, chokladbollar i lite mer än 100 gram fredag/lördag och sen chips-lunch i söndags.
Och sen kan jag ju motvilligt erkänna att jag har gjort många onödiga saker som faktiskt är OK enligt dessa regler. Som när jag umgås med Mathilda - passa på att köpa både chips och ostbågar bara för att jag "får"? Nej, det var bara onödigt, för inte fan gav så stor mängd särskilt stor njutning. Hade räckt med lite grann. Menmen, lärpoäng till mig iaf.
Resten har gått bra, tror jag ätit bakispizza själv en gång, och då behövdes det verkligen kände jag.
Annars har jag lyckats hålla mig inom ramarna och det har känts relativt lätt!

-         Inga förbud när det gäller vilken slags mat jag ska laga hemma/matlådor. Får äta vad jag vill så länge det är lagad ordentlig mat.

Ja.. Jo. Jag har inte varit så bra på att laga mat. Ofta har det blivit nåt snabbt, mackor eller en stekt tortilla med lite ost i. Men det är ju sååååå tråkigt att bara laga till sig själv så. Men.. Ja. Halvbra betyg där kanske?

 -           I slutet av månaden kan jag värdera hur månaden gått och se om det är nödvändigt att jag reviderar något inför nästa månad.

Jag gjorde inte det månad nummer 1 förutom i huvudet, men å andra sidan bestämde jag att jag skulle fortsätta exakt likadant. Nu utvärderar jag för fullt så.. Check!

-         Alkohol i veckorna; undvik såklart, men OK med en AW då och då, bestäm alltid innan hur många glas jag får ta – max 4.
(jag glömde fundera på hur jag bör göra hemma när jag är ensam, typ matlagar-öl och sånt. Låter det vara oreglerat tills vidare men jag måste skriva upp varje gång jag dricker alkohol i min kalender Kolla i slutet på månaden om det är ok mängd eller om jag behöver begränsa det!)

 Check. Max 4 sket sig i torsdags när jag o Helena bestämde oss för att gå crazy och bli jättefulla. Men om man applicerar klyschan undantaget som bekräftar regeln, så check! Sista månaden har jag knappt druckit nån slentrian-alkohol alls, i och med att jag bestämde att jag var tvingen att skriva upp den kände det inte lite motiverat längre...

-         Fika på jobbet:  kan vara OK med en bit om jag stannar upp och tänker efter först (åter igen, här är EFTERTANKE viktigt, när tillför det något och när är det bara slentrian?).
Kan fortfarande bli bättre, men ja. Jag har tänkt efter. Jag har varit sugen varenda gång, så det har väl gått både bra och dåligt.. Men ändå.. Check!

-         Inget bröd till frukost (ok till mellis IBLAND, vid tidsbrist tex)

 Check. Bara ätit bröd till frukost när jag haft sällskap, kanske nån helg själv också? Men inte till vardags. Sen har jag ätit en del bröd till mellis och sånt ändå, som jag känner att jag kanske varit lite väl frikostig med. Men ändå.. Check!

-         Träning: 3 ggr i veckan. Nytt beslut, jan 12: tränings-måndag infört! Varje måndag ska jag till friskis tid: (försök hitta tid som det är lite folk) börja med 18!  Endast OK att  boka om ifall det är nåt speciellt/viktigt.
Övriga 2 ggr ok med vad som helst (promenad osv)
(Detta mål bör jag nog justera varje månad??)

 Bara halv-check. Träingsmåndagen har funkat jättebra sen jag införde den, förutom att jag bytt dag några gånger, men huvudsaken - jag har genomfört det. Tränat på ett gym en gång i veckan, totalt 7 gånger eller vad det blir. Däremot har de där övriga, promenaderna, gått åt helvete. Det är helt enkelt för jävla tråkigt. Jag uppskattar det inte för att genomföra det. Jag kanske borde, men ja. Jag tog ett aktivt beslut nångång i att skita i det, utan att det var den andra träningen som var det viktiga, så så fick det  bli.

De grejer jag har begränsningar på, tex 2 ggr i månaden, skrivs upp i kalendern! Skriv även upp fika på jobbet.

Bara halvcheck. Den där kalendern blir ju astråkig att fylla i till slut. Så det höll i en månad ungefär, tills jag tröttnade och höll allt sånt i huvudet istället.

-----

 

 

Så ja, allt som allt, bra jobbat Matilda. Jag har tummat på en del regler, men det viktigaste är att jag faktiskt tänkt på dom, och mestadels följt allt.

Jag är väl inte helt nöjd över att jag har tummat på en del  grejer, men jag väljer att fokusera på att jag faktiskt gjort det här - det är en STOR förbättring sen innan och det är faktiskt det viktigaste.

Jag har till stor del slutat med det destruktiva ätandet som består i att hetstrycka i sig chips, eller att äta snabbmat var och varenda dag. Jag har tänkt på vad jag stoppar i mig och faktiskt känt mig motiverad nästan hela tiden.

Så tamejfan, bra jobbat Matilda!!! Hurra för mig.

 

Nu är det bara fortsättnigen kvar ;) 
Egentligen bara fyra månader, eftersom jag lovade mig själv att bara hålla på med det här ett halvår. Men när jag sitter såhär och skriver så känner jag att detta måste fortsätta även efter detta halvår. Såklart.

Nu är det en ny plan för mars som gäller.

Ska försöka lägga upp den här, för att få det svart på vitt och.

Den största förändringen blir väl att jag tänker lägga in ett träningspass till i veckan.
Ett kettlebells-pass, antagligen mestadels fredaglunch då det är ett pass på jobb-gymmet. Och sen sett spinningpass, eftersom jag låtit mig övertalas till att vara med i Tjejvättern i juni.
Vilket också innebär att jag ska köpa ny racer-cykel. Ska åka och spana efter cykel med Saja på fredag.
Känner mig faktiskt pepp och träningsångesten lyser med sin frånvaro. Den kommer garanterat nångång, men det får vi hantera då.

 

(så kan vi bara försöka ignorera faktumet att jag känner enorm stor frustration över att det inte hänt ett skit med vikten... men det har jag redan whinat om flera gånger så det orkar jag inte göra nu.. men jag återkommer säkert angående det... :P) 


Kommentarer

Kommentera mera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0